Infolinia: 1 9999
Kontrast
A A A

602 tys. ton: padł rekord eksportu kosmetyków!

Ostatnia publikacja: 2017-03-16 13:18

Z najnowszych danych GUS wynika, że w 2016 r. eksport kosmetyków z Polski odnotował wzrost o 16 proc. r/r. (ujęcie PLN) a branża sprzedała za granicą prawie 602 tys. ton produktów! Co ważne, według ekspertów Banku Zachodniego WBK, impet eksportowi kosmetyków nadają obecnie nie oddziały zagranicznych koncernów, ale firmy, które powstały i działają w naszym kraju. W przyszłości ten trend będzie jeszcze wyraźniejszy. Polskie kosmetyki nie mają żadnych kompleksów.

W ostatnich pięciu latach eksport polskich kosmetyków wyrażony w tonach rósł o średnio 7,4 proc. rocznie. – Jeszcze kilkanaście lat temu zagraniczne marki z ogromną ambicją wychodziły do Polski i z determinacją zawłaszczały rynek. Polskie firmy odparły jednak tę presję. Co więcej, zrobiły to z siłą, która popchnęła ich produkty daleko, na zagraniczne półki. I są to półki nawet w krajach, które z produkcji kosmetyków słyną od lat – mówi Roman Nagler, dyrektor kredytowy ds. sektorów Banku Zachodniego WBK. Nagler podkreśla, że zakłady produkcyjne globalnych koncernów nadal odpowiadają za lwią część eksportu, ale dynamikę podkręcają producenci z polskim kapitałem.

Eksport kosmetyków z Polski (kod CN: 33) 2015 2016 Dynamika 2016/2015
W kg
539 045 967
601 919 798
111,7%
W PLN
10 166 523 351
11 787 223 217
115,9%

Źródło: GUS (http://swaid.stat.gov.pl/HandelZagraniczny_dashboards/Raporty_konstruowane/RAP_SWAID_HZ_3_2.aspx)

Spadki na Wschodzie, wzrosty na Zachodzie

Największym rynkiem zagranicznym dla polskich kosmetyków jest Wielka Brytania. Zaraz za nią na podium znalazły się Niemcy i Rosja. Niestety, eksport do tego ostatniego kraju, jak też na inne rynki wschodnie, w ostatnich latach mocno wyhamował. Przykładowo, Ukraina ma 3-proc. udział w eksporcie kosmetyków, podczas gdy jeszcze w 2010 r. było to 7,4 proc. W tym czasie eksport polskich kosmetyków do tego kraju zmniejszył się tonażowo aż o ok. 40 proc. Mniejsza obecność na Wschodzie to oczywiście pewien uszczerbek dla sektora, ale spadki na wschodzie są z nadwyżką rekompensowane wzrostami eksportu do krajów Europy Zachodniej. Szczególnie dynamicznie rośnie sprzedaż w Niemczech, Francji, Włoszech, krajach Beneluxu czy w Danii. – Intensywny rozwój dystrybucji na rynkach rozwiniętych dowodzi, że potencjał polskich kosmetyków jest gigantyczny. To są rynki dojrzałe. Konsumenci mają tam ogromny wybór i jeszcze większe wymagania. Jeśli radzimy sobie w skrajnie konkurencyjnych warunkach, to w pozostałych możemy mieć jeszcze większe sukcesy – mówi Nagler. – W tej sytuacji, gdy klimat na Wschodzie się poprawi, polskie kosmetyki z ugruntowaną renomą na Zachodzie, będą miały większą siłę przebicia – dodaje Nagler.

Skład polskich kremów? Innowacje

W ocenie ekspertów Banku Zachodniego WBK, sukces polskich kosmetyków wynika nie tylko z atrakcyjnej ceny, ale w co najmniej równym stopniu z wysokiej jakości, którą zapewniają m.in. możliwości badawczo-rozwojowe w kraju. Wydziały chemiczne, biologiczne, biotechnologiczne, farmaceutyczne i kosmetologiczne polskich uniwersytetów kształcą specjalistów najwyższej klasy, którzy potem tworzą zaawansowane receptury w laboratoriach firm kosmetycznych. – Niewiele jest sektorów tak chłonnych innowacji i tak wiele innowacji inicjujących. Oczywiście bardzo ważne pozostaje budowanie marki, ono jest kluczowe np. w segmencie kosmetyków ekologicznych czy dermokosmetyków. Ale co do zasady innowacje są niezbędne, aby wyróżniać się na rynku – podkreśla Roman Nagler.

Dobrą wiadomością dla polskich firm jest ogromny zastrzyk środków unijnych dostępnych obecnej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020. Branża kosmetyczna, jako bardzo innowacyjna, może korzystać z większości programów dla przedsiębiorców. Projekty dotyczące produktów kosmetycznych będą w nowej perspektywie wspierane priorytetowo. Branża kosmetyczna została zaliczona do Krajowych Inteligentnych Specjalizacji (KIS), dla których kierowane jest wsparcie w ramach obecnych programów unijnych.

Teraz albo nigdy

Kluczowa informacja w kontekście finansowania inwestycji w innowacje jest taka, że właściwie wszystkie interesujące dla firm kosmetycznych programy unijne ruszają na przełomie I i II kw. 2017 r. W całym bieżącym roku z samych tylko programów krajowych do rozdysponowania jest pula ponad 5 mld zł dotacji. Do tego dochodzą programy regionalne. – To ostatnie tak duże pieniądze. Od 2018 r. środków będzie znacznie mniej. Więc tego momentu polskie firmy kosmetyczne nie mogą przeoczyć – mówi Dariusz Kucharczyk, menedżer rozwoju produktów w Pionie Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK. Kucharczyk zwraca przy tym uwagę, że można dofinansować wiele obszarów działalności: od wprowadzania nowych, innowacyjnych surowców do produkcji swoich wyrobów, poprzez modyfikację ich receptur, aż po zastosowanie innowacyjnych opakowań.

Najciekawsze programy unijne dla branży kosmetycznej w perspektywie 2014-2020*
PO IR dz. 1.1.1. Szybka ścieżka
Badania przemysłowe i prace rozwojowe
MŚP - Minimalna wartość projektu 2 mln PLN, na Mazowszu 5 mln PLN
2 000 mln PLN
01.03-30.06 2017
Wrzesień - Grudzień 2017
Duże - Min. wartość projektu 12mPLN
750 mln PLN
PO IR dz. 1.2. Programy sektorowe
INNOCHEM – przemysł chemiczny
MŚP i Duże
180 mln PLN
01.03-28.04 2017
 
PO IR dz. 2.1 Budowa Centrów B+R
Minimalna wartość projektu 2 mln PLN
MŚP i Duże
900 mln PLN
8.05-7.07 2017
 
PO IR dz. 3.2.1 Badania na rynek
Wdrożenie wyników prac B+R; dodatkowo punktowany patent bądź zgłoszenie patentowe
MŚP
1 500 mld PLN
13.03-26.04 2017
Listopad 2017 - Styczeń 2018
PO IR. dz. 3.2.2 Kredyt na innowacje technologiczne
Wdrożenie innowacji o charakterze technologicznym
MŚP
400 mln PLN
20.02-29.03 2017
 
PO Polska Wschodnia dz. 1.3.1
Wdrażanie innowacyjnych produktów przez MŚP
MŚP z województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego
135 mln PLN
Czerwiec - Lipiec 2017
 
PO Polska Wschodnia dz. 1.3.2
Tworzenie sieciowych produktów przez MŚP
MŚP z województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego
260 mln PLN
Lipiec - Sierpień 2017
 

Źrodło: Opracowanie własne Banku Zachodniego WBK

Kontakt dla mediow
Biuro Prasowe - Artur Sikora

Artur Sikora

Dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu

rzecznik.prasowy@bzwbk.pl
 

Monika Nowakowska

Dyrektor Departamentu Public Relations

tel. 22 586 8040
tel. 22 586 8041

monika.nowakowska@bzwbk.pl

biuro.prasowe@bzwbk.pl


Informacje biura prasowego można otrzymywać kanałem RSS oraz mailem, po wcześniejszym zgłoszeniu swojego adresu.

 

Infolinia

Infolinia 1 9999* lub
781 119 999*
Z zagranicy (oraz dla telefonów z wył. roamingiem) +48 61 81 19999*
Menu infolinii »

Napisz do nas

Kontakt on-line

Public Relations

Konta osobiste i firmowe

Kredyty i karty kredytowe

Kredyt gotówkowy Kredyt gotówkowy

Decyzja o przyznaniu kredytu już w 10 minut.

Zamów
Wyślij
Kredyt mieszkaniowy Kredyt mieszkaniowy

Kredyt Mieszkaniowy – Tani i Szybki.

Zamów
Wyślij
Karta kredytowa Visa Silver Karta kredytowa Visa Silver

Popularny sposób na wygodne zakupy z darmowym kredytem do 54 dni

Zamów
Wyślij
Karta World Mastercard Karta World MasterCard

Prestiżowa karta i uczestnictwo w programie World MasterCard Rewards Priceless Specials

Zamów
Wyślij

Ubezpieczenia

Logowanie dla klientów indywidualnych i firm