Kontrast
A A A

Bankomaty

Wypłacanie gotówki przez osoby z dysfunkcją wzroku jest łatwiejsze. Wprowadziliśmy bankomaty przystosowane do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Urządzenia wyposażone są w gniazdo słuchawkowe. Teraz klient może dokonać operacji w bankomacie, dzięki komunikatom głosowym, które słyszy przez słuchawki. Dostępność naszych bankomatów potwierdza uzyskany przez nas Certyfikat Polskiego Związku Niewidomych.

Jak aktywować kartę w bankomacie ze wsparciem głosowym
Jak wypłacić gotówkę w bankomacie ze wsparciem głosowym
Jak zmienić PIN w bankomacie ze wsparciem głosowym

Budowa bankomatu przystosowanego do obsługi klientów niedowidzących i niewidomych

Bankomaty przystosowane do obsługi przez osoby niewidome i niedowidzące nie różnią się znacznie od pozostałych bankomatów sieci Banku Zachodniego WBK. Modyfikacja tych urządzeń polegała na dodaniu gniazda słuchawkowego, przez które na słuchawki podawane są komunikaty głosowe umożliwiające dokonanie operacji w bankomacie.

Komunikaty bankomatu można usłyszeć jedynie przez słuchawki. Dzięki temu użytkownik ma zapewnioną dyskrecję i może czuć się bezpiecznie. Osoba niewidoma, która chce skorzystać z bankomatu musi mieć ze sobą słuchawki z wtyczką mini Jack, gdyż bankomaty nie są w nie wyposażone. Aby ułatwić korzystanie z naszych bankomatów, wszystkie obecnie zmodyfikowane urządzenia są identyczne. Dzięki temu użytkownik bez trudu odnajdzie wszystkie podstawowe elementy bankomatu:

  1. Gniazdo słuchawkowe (mini jack) – ulokowane z prawej, dolnej strony ramki ekranu,
  2. Czytnik kart – ulokowany poniżej gniazda słuchawkowego; cechą charakterystyczną czytnika jest wyraźnie wystający element urządzenia zabezpieczającego z półokrągłym wcięciem i szczeliną na kartę,
  3. Klawiatura numeryczna – poniżej i na lewo od czytnika kart w centralnej części poziomej półeczki,
  4. Podłużny otwór wydawania gotówki – kilka centymetrów poniżej krawędzi półeczki z klawiaturą numeryczną,
  5. Szczelina wydawania wydruku potwierdzenia transakcji – z lewej strony na wysokości czytnika kart,
  6. Przyciski funkcyjne – ulokowane wzdłuż boków ekranu po cztery z każdej strony.
  7. Klawiatura numeryczna – poniżej i na lewo od czytnika kart w centralnej części poziomej półeczki, Układ klawiszy numerycznych jest taki sam jak w telefonie – z cyfrą 1 w lewym górnym narożniku oraz zaznaczoną cyfrą 5.

Pamiętaj! Oprócz rozmieszczenia wymienionych wyżej elementów bankomatu nie musisz niczego uczyć się na pamięć. W razie zmian w oprogramowaniu funkcji, zmieniane są również komunikaty głosowe.

Operacje dostępne ze wsparciem głosowym:

Wsparcie głosowe zrealizowane jest w języku polskim dla poniższych czterech funkcji:

  • szybka wypłata określonej z góry kwoty
  • wypłata dowolnej kwoty
  • aktywacja nowej karty
  • zmiana kodu PIN

Obsługa bankomatu przez osoby niedowidzące i niewidome

Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać po dotarciu do bankomatu dostosowanego do wsparcia głosowego, jest odszukanie gniazda słuchawkowego i wpięcie słuchawek. Po włożeniu słuchawek należy włożyć kartę do czytnika stroną z chipem do góry i z chipem z przodu. W przypadku braku chipa na karcie, wkładamy ją do czytnika stroną z wytłoczonymi napisami do góry i z napisami po stronie lewej. Następnie należy postępować zgodnie z odtwarzanymi instrukcjami. Uwaga – wszystkie komunikaty głosowe kierowane są wyłącznie na słuchawki, osoba postronna ich nie usłyszy.

W czasie korzystania ze wsparcia głosowego wyświetlana jest również zawartość ekranów jak podczas standardowych operacji. Komunikaty głosowe powtarzane są jednokrotnie. Jeśli nie jesteś pewien, czy dobrze zrozumiałeś, poczekaj chwilę, a zostaniesz zapytany czy kontynuować. Po potwierdzeniu, komunikat zostanie odtworzony ponownie.

Wyboru funkcji można dokonać poprzez klawiaturę numeryczną, lub jak zazwyczaj poprzez przyciski funkcyjne. Aby skrócić treść komunikatów głosowych, standardowo odwołują się one do klawiatury numerycznej. Jeśli w obsłudze bankomatu wspomaga nas osoba widząca, może ona nadal wybierać funkcje w oparciu o komunikaty ekranowe i przyciski funkcyjne. Przy wszystkich funkcjach zostaniesz poproszony o wprowadzenie kodu PIN. Posiadacze kart BZWBK nie muszą potwierdzać wprowadzonego czterocyfrowego kodu dodatkowym przyciskiem. Posiadacze kart innych banków po wprowadzeniu wszystkich cyfr kodu PIN muszą go zatwierdzić stosownym klawiszem.

Wydanie gotówki możliwe jest wyłącznie po uprzednim odebraniu karty. Funkcja wypłaty lub zmiany kodu PIN może zostać potwierdzona bezpłatnym wydrukiem, tzw. paragonem.

Opis ogólny karty płatniczej

Bank Zachodni WBK oraz obecnie większość banków w Polsce wydają karty płatnicze z mikroprocesorem, tak zwanym chipem. Jest on umieszczony na awersie, czyli górnej stronie karty zawierającej również nazwę oraz znak firmowy banku wydającego kartę oraz emblemat systemu płatniczego, w którym została wydana. Znajdują się tam również inne dane np. imię i nazwisko posiadacza i data ważności. Dane te naniesione są wklęsłym, lub wypukłym nadrukiem wyczuwalnym dotykiem. Na rewersie, czyli odwrotnej stronie karty umieszczony jest pasek magnetyczny oraz inne dane na przykład wzór podpisu właściciela.

W bankomatach używamy najczęściej płatniczych kart debetowych związanych z rachunkiem posiadacza z wklęsłym nadrukiem danych. Kartę wkładamy do czytnika awersem do góry i z chipem z przodu. W przypadku braku chipa na karcie, wkładamy kartę awersem do góry i napisami z lewej strony awersu.

2013 © Bank Zachodni WBK

Bank Zachodni WBK S. A. z siedzibą we Wrocławiu, ul. Rynek 9/11, 50-950 Wrocław, zarejestrowany w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia - Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000008723, REGON 930041341, NIP 896 000 56 73, kapitał zakładowy i wpłacony 992.345.340 zł.
Bank Zachodni WBK oferuje: konta osobiste, konta walutowe, konta oszczędnościowe, lokaty terminowe, szybkie kredyty gotówkowe, kredyty hipoteczne, karty płatnicze, karty kredytowe, karty przedpłacone (pre-paid) a także fundusze inwestycyjne i ubezpieczenia (np. podróżne, samochodowe, nieruchomości, kart płatniczych). W ofercie dla firm znajdą Państwo m.in.: rachunki firmowe, kredyty na bieżącą działalność, kredyty inwestycyjne oraz usługi faktoringu i leasingu.

Oferta dotycząca usług i cen obowiązuje we wszystkich placówkach i obsługujących klientów jednostkach centralnych Banku Zachodniego WBK S.A.

Infolinia

Infolinia 1 9999 Z zagranicy +48 61 81 19999
Menu infolinii »

Napisz do nas

Zamów produkty online

Public Relations

Konta osobiste i firmowe

Kredyty i karty kredytowe

Kredyt gotówkowy Kredyt gotówkowy

Decyzja o przyznaniu kredytu już w 10 minut.

Zamów
Wyślij
Kredyt mieszkaniowy Kredyt mieszkaniowy

Kredyt Mieszkaniowy – Tani i Szybki.

Zamów
Wyślij
Karta kredytowa Visa Silver Karta kredytowa Visa Silver

Popularny sposób na wygodne zakupy z darmowym kredytem do 54 dni

Zamów
Wyślij
Karta World Mastercard Karta World MasterCard

Prestiżowa karta i uczestnictwo w programie World MasterCard Rewards

Zamów
Wyślij

Ubezpieczenia